Online élet vs. Cserkészet?

Beküldte kommunikacio - 2017. szeptember 06., 13:56

Kulcs nélküli ajtók, kerítés mentes kertek. Csúcsbiztonság és hatalmas tájak a messzi szigetországban. Szatmári Nóra csst. (298.) és Vén Evelin (46.) Izlandon járt egy kommunikációs tréningen (WOSM Európai Régió - Young Spokesperson Training), hogy elhozza nekünk a világ 22 országából érkezett ötven cserkész véleményét a korszerű kommunikációról és a média kifürkészhetetlen jövőjéről.

Szöveg: Nagy Emese

Idén áprilisban ötnapos kommunikációs tréningen vettek részt a huszonéves lányok egy izlandi 1500 hektáros cserkészparkban (Ulfljotsvatn Outdoor and Scout Center). A hóborította tájak, a természet szépségeivel sajnos nem volt módjuk betelni; e néhány nap alatt túlnyomó részben a hangulatos faházakban töltötték idejüket. Itthon mindketten marketing-kommunikációs tanulmányokat folytatnak, az ott elhangzottak megerősítették tudásukat, és még újdonság is akadt számukra.

Szatmári Nóra: Nagyon sok alapinformációt hallottunk, amit mindketten, a tanulmányaink során már többször megtanultunk: mit jelent a kommunikáció, milyen csatornákon keresztül történik, mik a social media részei. A key message vagyis kulcsüzenet témáját alaposan kitárgyaltuk, például mennyire pontosan fejezi ki az adott ország cserkészetének legfőbb üzenetét, szándékát. A magyar cserkészet egyik kulcsüzenete a „minden magyar gyerek találkozzon a cserkészettel”, a másik a „kisközösség, nagy élmény!”. Ez utóbbi kifejezetten tetszett a külföldieknek. Összességében azt kellene erősíteni, hogy a cserkészet mekkora adventures, vagyis mekkora kaland!

A kommunikációs gyakorlatokon volt egy-egy metódus, ami nekem újdonságot hozott, ilyen például az öt W (kivel vagy mivel; hol; mikor; mi történt, vagy mi fog történni és miért), ami az újságírói hírműfaj alapja. Ahogy az ABC-metódus is (acknowledge-bridge-control), vagyis egy kommunikációs probléma felismerése, áthidalása és kontrollja. Ezeken a témákon kívül gyakoroltunk videós és rádiós interjúkat is.

MCS: Mit mondtak arról, hogy miért alkalmasabb metódus az áthidalás, mint a megoldás?

SZN: Egy probléma esetén nem azt kell kommunikálni, hogy kész, megoldottuk, már nincs is probléma, hanem azt: erre a problémára megoldást találtunk, tudjuk a módját a továbbiakra vonatkozóan, miként lehet kontroll alá vonni az adott területet. A módszer fő kulcsa, hogy kommunikálom azt, hogy mi nem megy, de a pozitívum végeredményben a megoldás híresztelése is. Azaz, ez meg ez a problémám van, de x megoldással ezt mindenképp tudom orvosolni, vagy épp bemutatom a haladást, így bevonom a külvilágot és közelebb engedem pl. a szervezethez.

Vén Evelin: Én például egy olyan munkacsoportba kerültem, ahol a cserkészekről alkotott sztereotípiákkal foglalkoztunk. Nem csak itthon vannak téves elképzelések arról, kik is valójában a cserkészek.

A cikk folytatáshoz kattins ide!

Címkék: 
Rovat: